Wereldmelkdag is een initiatief van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties om extra aandacht te vestigen op melk als belangrijke bron van voedsel voor miljoenen mensen wereldwijd. In opdracht van VLAM deed iVox een onderzoek om de plaats van melk in het consumptiepatroon van de gemiddelde Belg in kaart te brengen, met focus op de jongeren.
Melk nog steeds populair bij jongeren
Uit de enquête blijkt dat een meerderheid van de Belgen de bus melk regelmatig uit de koelkast haalt. 48% van de Belgen geeft aan minstens één keer per week melk te gebruiken om te koken of te bakken en 71% doet dit minstens meerdere keren per maand. Daarnaast zegt ongeveer 1 op 3 minstens wekelijks melk te gebruiken bij ontbijtgranen, om chocomelk te maken en om het puur te drinken. De verschillende melktoepassingen worden vaker geconsumeerd door 18 tot 34-jarigen dan door 35 tot 54-jarigen en Belgen ouder dan 54. Een derde van de 18-34-jarigen (32%) drinkt ook minstens wekelijks een glas pure melk, tegenover 22% van de 54 en ouderen.
Kris Michiels, adviseur marketing bij VLAM licht toe: ‘Uit een recent onderzoek van iVox1 bleek dat 4 op 5 Belgen (81%) op een gemiddelde dag in 2022 zuivel consumeerde. Nu toont deze studie aan dat het grote publiek ook specifiek melk nog steeds erg lekker vindt, en ideaal om te koken. Ook de jonge generatie houdt kennelijk van de smaak van melk.’
De respondenten geven aan dat de smaak een belangrijke reden is waarom ze in de keuken vaak naar echte melk grijpen. Drie vierde van de bevraagde Belgen die de gerechten eten, vinden bechamelsaus, pudding, puree en pannenkoeken lekkerder met melk.
Kris Michiels: “Opmerkelijk is dat de bevraagden elk gerecht uit de survey lekkerder vinden met melk dan met een plantaardig alternatief.”
Creatieve blik op melk
Ter ere van Wereldmelkdag lanceert VLAM naast de onderzoeksresultaten een artistieke blik op melkgerechten door de lens van lifestylefotograaf Frédéric Uyttenhove. Hij bracht de melkfavorieten van jongeren in beeld. De fotograaf, die bekendstaat voor lifestyle- en productfotografie voor mode- of designmerken, gaf zo een eigen, hedendaagse interpretatie aan klassiekers met melk. De foto’s zijn te bekijken op de sociale media van MelkMoment.
Frédéric Uyttenhove, lifestylefotograaf: “Het was een fijne ervaring om deze foto’s te maken voor VLAM. We kregen alle vrijheid om jongeren op een speelse manier in beeld te brengen die van melk genieten. Net zoals Gen Z’ers gebruikten we sociale media als grootste inspiratiebron voor deze fotoreeks.”
1 https://www.vlaanderen.be/vlam/press/thuisverbruik-zuivel-in-2022-op-niveau-van-voor-coronacrisis
Deel zeker ook jouw favorieten met melk op sociale media met de tags #lekkermetmelk #wereldmelkdag.
Over het onderzoek
Onlineonderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van VLAM in de periode april-mei 2023, bij 2000 Belgen ouder dan 18 jaar, gerekruteerd uit het panel van iVox.
Deze steekproef is representatief op taal (56% NL, 44% FR), geslacht (50% man, 50% vrouw), leeftijd (28% jonger dan 35 jaar, 36% tussen 35 en 54 jaar en 36% ouder dan 54 jaar) en diploma (60% middelbaar diploma en 40% hoger onderwijs).