Dit zorgt voor een fruitige, zoete smaak en een stevige portie gezondheid. “Een specifieke rassenkeuze garandeert bovendien mooi gevormde frambozen die dezelfde lichtroze kleur hebben. Na het voorzichtig plukken wordt het frêle zachtfruit direct gekoeld op het tuinbouwbedrijf, wat uiteraard de versheid ten goede komt. Op korte termijn zullen de beschikbare hoeveelheden Fine Fleur frambozen snel doorstijgen, als het weer dat wil. Het lokaal en seizoensgebonden product is tot het einde van het jaar ter beschikking op de REO Veiling”, verduidelijkt Jurgen De Braekeleer, product manager zachtfruit van de REO Veiling.
Frambozen zijn maar één vaste waarde in het karaktervolle zachtfruitassortiment van het kwaliteitslabel Fine Fleur. “Op de REO Veiling is het nieuwe seizoen van de Fine Fleur grondaardbeien al sinds een tweetal weken van start”, gaat Jurgen De Braekeleer verder. “En over twee weken zijn ook de braambessen van Fine Fleur weer te verkrijgen. Eind mei volgen de rode en blauwe bessen. Vanaf dan kan iedereen terug met smaak genieten van het volledig Fine Fleur zachtfruitassortiment. En dat is maar goed ook, want de populariteit van het Fine Fleur zachtfruit neemt toe. Je kan dan ook zoveel meer met aardbeien, frambozen en bessen dan als gezond tussendoortje serveren, en steeds meer consumenten beginnen daarachter te komen.”
Voedseltuinen
Ook de kopers van de REO Veiling weten het Fine Fleur zachtfruit naar waarde te appreciëren. Groothandel Claessens uit Antwerpen kocht de eerste doos (1,5kg) met Fine Fleur primeurframbozen tegen 50,9 euro per punnet van 125gr. “De delicatesse verdient een gastronomische bestemming. We doen de primeurframbozen cadeau aan een goede klant van ons. Ze komen op tafel in het driesterrenrestaurant Zilte geleid door topchef Viki Geunes in Antwerpen”, zegt Patrice Custers, verantwoordelijke aankoop van Groothandel Claessens.
Demargro uit Ardooie kocht de tweede en derde doos met Fine Fleur primeurframbozen, eveneens telkens 1,5kg, tegen een gemiddelde veilingprijs van 37,6 euro per punnet van tevens 125gr. “We zijn een belangrijke leverancier van Belgisch zachtfruit op diverse internationale afzetmarkten waarvan Frankrijk de belangrijkste is. Met de primeuraankoop bevestigen we deze reputatie én zetten we het nieuwe zachtfruitseizoen bewust op een positieve manier in. We hopen ook dit seizoen op een goede productkwaliteit en een correcte prijsvorming voor zowel kopers als producenten. Uit waardering voor ons cliënteel schenken we de primeurframbozen aan twee van onze belangrijkste klanten”, stelt zaakvoerder Guy De Meyer van Demargro.
De primeurframbozen werden geteeld op het familiaal tuinbouwbedrijf van Johan Devriendt en Nancy Ostyn in Passendale. De dynamische producenten schonken de volledige opbrengst van de primeurverkoop aan een ontwikkelingsproject in Malawi, Zuidoost-Afrika. REO-medewerker Jurgen De Braekeleer is nauw betrokken bij het humanitair project. “In 2005 liep ik drie maanden stage in Malawi. Sindsdien blijf ik me engageren voor het ontwikkelingsland waar ik goede contacten heb met Wildlife Action Group. Lokale leefgemeenschappen rond Thuma Forest Reserve worden sinds 2005 ondersteund door Wildlife Action Group in de aanleg van grote voedseltuinen waar de lokale bevolking eigen voedsel produceert. Op die manier voorziet ze beter in haar levensonderhoud en hoeft ze niet langer te gaan stropen in het natuurreservaat. De primeurverkoop van Fine Fleur frambozen bracht in totaal 1.512 euro op. Dit welgekomen bedrag gaat integraal naar Thuma Forest Reserve. Met dank aan de producent en de twee kopers van de primeurframbozen. Hun engagement getuigt van een sterke betrokkenheid en dit typeert Fine Fleur misschien nog het meest: een intense verbondenheid van de Fine Fleur-telers met elkaar, met hun product en met wat rondom hen gebeurt”, besluit Jurgen De Braekeleer.
Zowel Groothandel Claessens als Demargro kregen één bak trappistenbier voor hun gulle medewerking aan de primeurverkoop voor het goede doel.
Maal drie
Vandaag zijn een tiental Fine Fleur-zachtfruittelers bij de REO Veiling aangesloten. Met respect voor de koudeketen zetten ze dagelijks, tot drie keer toe, hun product op de REO Veiling af. Naast deze grote zorg voor productkwaliteit en versheid besteden de telers veel tijd en moeite aan een smaakvolle presentatie van hun lokaal geteeld zachtfruit in een attractieve verpakking. Specifieke kopersvragen rond verpakking worden bovendien met een grote flexibiliteit door de telers ingevuld. Dit alles garandeert de koper dat hij Fine Fleur kleinfruit met de ogen dicht kan kopen. Logisch gevolg: het volume zachtfruit dat de REO Veiling onder het kwaliteitslabel Fine Fleur commercialiseert, is verdrievoudigd in vijf jaar!