Zes conclusies uitgelicht:
1. Steeds meer Belgen leveren duurzame inspanningen
In 2019 paste nog maar 43% zijn gedrag aan omwille van de klimaatproblematiek, vandaag is dat aandeel gestegen tot 64%.We zetten vooral in op zo weinig mogelijk voedsel verspillen en verpakkingsafval van voedsel recycleren. Ook consumeren we steeds vaker lokaal geproduceerde producten, ruim twee keer zoveel als in 2019.
2. Voor een duurzame toekomst kijken Belgen naar beleidsmakers in eigen land en Europa
Daarmee hebben we onze mening duidelijk bijgesteld, want van 2018 tot 2020 stond de productie-industrie op kop. Tegelijk schuiven we de eigen verantwoordelijkheid wat van ons af, want amper 13% zet consumenten in de top drie om een meer duurzame toekomst te creëren – bijvoorbeeld door minder voedsel te verspillen of meer duurzame voeding te kopen.
3. Zes op de tien Belgen willen hun voedingsgewoontes aanpassen om het klimaat te redden
Zo is 59% bereid om meer groenten en fruit op het menu te zetten. Opvallend: een kwart van de Belgen staat niet open voor plantaardige vleesvervangers. Wat zuivelproducten betreft, houden we graag dezelfde portie aan – dat geldt zowel voor melk als yoghurt en kaas. Wie zijn voedingsgewoontes niet wil aanpassen, denkt daarmee het klimaat niet te kunnen redden, vindt bepaalde productgroepen te lekker om te laten of heeft schrik om duurder uit te komen.
4. De zuivelsector kan mee een duurzame toekomst creëren
Gemiddeld gelooft 58% van de Europeanen dat de zuivelsector kan helpen om de wereld op een duurzame manier te voeden. Verder is 56% van mening dat de zuivelsector bijdraagt aan het behoud van het landschap en de planten- en diersoorten die er leven. Ook kan de zuivelsector consumenten helpen om duurzamer te eten door kennis en advies te delen. De Belgen delen die Europese mening. Ruim 60% is het ermee eens dat melkveehouders steeds meer inspanningen leveren voor een duurzame toekomst én dat Belgische zuivelproducten passen binnen een gezond en duurzaam voedingspatroon.
5. Bijna de helft van de Belgen eet al duurzaam of zou (nog) duurzamer willen eten
De meerprijs en het gebrek aan info blijken de grootste drempels. Zo ziet één op de twee een beperkte meerprijs zitten. Anderzijds wil 39% wel duurzamer leven maar er niet extra voor betalen. Ook vindt een kwart van de Belgen het moeilijk om zijn eetgewoontes aan te passen. Zes op de tien Belgen hebben een idee hoe ze duurzaam kunnen eten, maar twijfelen in de praktijk nog vaak. Meest aangehaalde oplossingen zijn minder voedsel verspillen, lokale voeding kopen, seizoensgebonden koken en gezonder eten. De helft van de Belgen ziet louter plantaardig eten niet als dé oplossing voor een duurzame toekomst. Wel omarmen de Belgen het flexitarisch eetpatroon. Zo at ruim één op de drie vorig jaar meer groenten en minder vlees – om het klimaat te sparen, maar vooral uit gezondheidsoverwegingen.
6. De zuivelsector wordt gezien als economisch belangrijk
Binnen de voedingsmiddelenindustrie wordt de zuivelsector zelfs beschouwd als de economisch meest belangrijke tak. Sinds 2018 geloven ook meer Europeanen dat de sector focust op het beperken van zijn negatieve impact op de klimaatverandering. Verder geldt de zuivelindustrie als minder vervuilend dan andere sectoren, zowel binnen voeding als algemeen – slechts 23% associeert de zuivelsector met pollutie.
* Het European Milk Forum voerde in april 2021, bij in totaal ruim 6.200 Europeanen tussen 18 en 99 jaar, een onderzoek uit rond duurzaam eten en leven.