Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 16 jul 2020 10:17 

Kamperen in de natuur


Vraag om uitleg over kamperen in de natuur
van Tinne Rombouts aan minister Zuhal Demir

De voorzitter

Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.

Mevrouw Rombouts heeft het woord.

Tinne Rombouts (CD&V)

Op 7 juni 2020 lanceerde u samen met Natuurinvest en het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) de campagne Buitengewoon kamperen. Op zestien locaties verspreid in Vlaanderen is het deze zomer tussen 1 juli en 30 september 2020 uitzonderlijk mogelijk om te kamperen.

Op 16 juni hebben we hierover reeds van gedachten gewisseld in de commissie voor Binnenlands Bestuur en ik verwijs daarvoor graag naar het verslag. Ik heb toen heel duidelijk gevraagd om een aantal documenten, machtigingen, vergunningen, en dergelijke meer ter beschikking te krijgen. Dit vooral omdat private initiatiefnemers, die ook geïnteresseerd zijn om kamperen in Vlaanderen een extra boost te geven, dan kunnen kijken op welke manier ook zij snel kunnen voldoen aan de wetgeving, want daarover waren een aantal vragen. 

Op 1 juli kregen de commissieleden inzage in deze documenten waaruit een aantal opmerkelijke zaken zijn af te leiden. In de brief van het ANB aan Natuurinvest over de natuurtoets voor de locaties van Buitengewoon kamperen staat dat de adviesaanvraag ontvangen is op 12 juni en aangevuld is op 25 juni. De formele aanvraag voor de toestemming werd op 26 juni opgemaakt van Natuurinvest aan het ANB en op dezelfde dag nog positief beantwoord door het ANB.

Dat op zich is al een ongelooflijk korte termijn in dezen, minister. Alvast proficiat daarvoor, maar ik stel me natuurlijk ook de vraag of dat ook voor andere aanvragen op diezelfde korte termijn kan worden gehandhaafd, aangezien we intussen natuurlijk in het zomerseizoen zitten.

Het advies van de administratie Omgeving zou luiden dat er geen omgevingsvergunningsplicht speelt, aangezien het om een tijdelijke activiteit gaat die niet zorgt voor ruimtebeslag. De natuurtoets voor de verschillende locaties was positief, ook voor de locaties in natuurgebied met speciale beschermingszones, dus vogel- of habitatrichtlijngebieden. Uit de informatie blijkt ook dat de adviesaanvragen en het doorlopen van de natuurtoets een bijzonder korte behandelingstermijn kennen, zoals ik daarnet al aangaf. Kan de adviesaanvraag en het antwoord van de administratie Omgeving ook nog ter beschikking gesteld worden van de commissieleden? Wanneer werd die aanvraag ingediend, beoordeeld en beantwoord? Mogen we er, gezien de motivering ‘tijdelijke activiteiten en geen ruimtebeslag’, van uitgaan dat dat algemeen van toepassing is bij gelijkaardige initiatieven waar tenten voor een beperkte periode van drie maanden worden geplaatst? Welke precieze administratieve formaliteiten moeten private aanbieders in orde brengen indien zij gelijkaardige initiatieven wensen te nemen?  Kan daarvoor bijvoorbeeld een stappenplan per bestemmingsplan ter beschikking worden gesteld? Aan welke instantie moet welk advies of toestemming gevraagd worden en welke doorlooptermijn tot de beslissing kunt u in dezen garanderen? Zoals ik daarnet aangaf, zou die korte termijn die gehanteerd is voor de eigen locaties, uiteraard ook zeer interessant zijn voor de private initiatiefnemers. Waar kunnen private initiatiefnemers terecht voor begeleiding van die aanvragen? Is het zinvol om, aangezien we nu toch kort op de bal willen spelen, daarvoor eventueel tijdelijk één centraal aanspreekpunt  aan te duiden, of misschien een permanent? Kunnen de private aanbieders ook gebruikmaken van de promotieruimte op de website en de campagneruimte die vanuit ANB ter beschikking wordt gesteld?

Mijn tweede punt betreft iets waar ik bij een vorige vraag geen antwoord op heb gekregen. Ik hoop dat u nu toch duiding kunt geven. Op basis van welke rechtsgrond is deze vorm van kamperen in overeenstemming met het Natuurdecreet? Het Natuurdecreet stelt immers in artikel 35: “Binnen de natuurreservaten, vermeld in artikel 16ter decies, is het verboden, behoudens ontheffing in een overeenkomstig dit decreet goedgekeurd beheerplan: [...] keten, loodsen, tenten of andere constructies te plaatsen, zelfs tijdelijk.”  Hoe wordt daar een antwoord op geboden?

De natuurtoets gaat ervan uit dat door de beperkte omvang van de kampeersites en het verbieden van lawaaierige activiteiten er geen betekenisvolle effecten inzake verstoring te verwachten zijn. Hoe zal dat worden gehandhaafd? Wie staat daar voor in? Dienen daarvoor extra middelen of maatregelen te worden voorzien?

Het plaatsen van de tenten en de aanwezigheid van gasten zorgt voor het tijdelijk verstoren van de aanwezige fauna en flora, zo lezen we in het document. Na het beëindigen van de activiteit zal de vegetatie spontaan herstellen. Er zal geen blijvende schade zijn aan de natuur, stelt de natuurtoets. Mogen potentiële initiatiefnemers ervan uitgaan dat dat algemeen van toepassing is voor deze typologieën? Hoe wordt het effect op fauna en flora gemonitord en geëvalueerd?

Het project buitengewoon kamperen is begonnen met het aanbieden van zestien kampeerlocaties. Ondertussen zien we op de website dat er nog maar dertien locaties terug te vinden zijn. Wat is de reden daarvoor? Waren er knelpunten, eventueel op basis van sectorale wetgeving? Welke waren dat dan? Of zijn er andere redenen voor?

De voorzitter

Minister Demir heeft het woord.

Minister Zuhal Demir

Ik moet zeggen dat ik hier bijzonder veel vragen over gekregen heb. Het is heel fijn om te vernemen, collega Rombouts, dat u ook zo begaan bent met de natuur. Ik noteer dat. Jullie weten dat misschien niet, collega's, maar in de commissie Toerisme heb ik gigantisch veel vragen gehad over dit initiatief, dat volledig legaal is. Ik vind het soort vragen dat men stelt – dat moet me even van het hart – eigenlijk hallucinant. Ik wil ook benadrukken dat collega Dalle met de BB driehonderd slaapplaatsen heeft voorzien. Ik hoop dat het effectenrapport, de handhaving, enzovoort even streng zal zijn als hier bij ons.

Maar ik heb vastgesteld dat niemand daarover een vraag heeft gesteld, dat minister Benjamin Dalle dat heeft kunnen doen en dat geen kat daar een vraag heeft over gesteld. Dit is misschien wel de tiende vraag die ik moet beantwoorden. In de commissie voor Toerisme heb ik zes of zeven vragen gehad en nu hier. Ik ga daarop antwoorden, want we hebben niets te verbergen. Het is allemaal volledig legaal. Ik ben heel blij dat ook veel jonge gezinnen met kinderen daar de afgelopen dagen gebruik van maken. Er is een vraag naar die tipi's. Ik heb van in het begin gezegd dat dit een uitzonderlijk jaar is. We willen iedereen een prachtzomer bezorgen, ondanks wat we allemaal hebben meegemaakt in de afgelopen maanden. De vragen die ik daarover krijg,... ik vind dat hallucinant. Ik vind het zelfs ongezien en ik stel voor dat dezelfde vragen die ik heb gekregen zowel in de commissie voor Toerisme als in deze commissie, ook worden gesteld voor de driehonderd slaapplaatsen die worden voorzien op landbouwgebied.

Ik ben hier niet begonnen over polarisatie, maar het zit me wel heel hoog, voorzitter. Ik zal antwoorden op de vraag, want het is volledig reglementair. De verdachtmakingen... is dit en is dat regeltje nageleefd en is die toets gebeurd en is dat nog nagekeken?  Ja, dat is allemaal nageleefd. Wat denken jullie, dat we wetgeving aan onze laars lappen of wat? Dat gaat niet. Dat is hier Afrika niet. Met alle respect, maar…

Dit gezegd zijnde, stel ik voor dat alle collega’s de vragen opstellen voor die driehonderd slaapplaatsen. Ik vind het een goed initiatief dat minister Benjamin Dalle heeft genomen, maar hij heeft daar geen enkele vraag over gehad. Het feit dat ik in x aantal plaatsen voorzie in de natuur... sorry, maar ik vraag me soms af of de parlementsleden niet wat beters te doen hebben. Ik vind het hallucinant. In de commissie voor Toerisme heb ik de ene na de andere vraag gekregen. Ik heb gezegd dat ik alle vergunningen en paperassen schriftelijk zal overmaken. We hebben dat allemaal gedaan, maar dit blijft komen. Ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Ik ga ervan uit, mevrouw Tinne Rombouts, dat u van goede wil bent en dat u enorm bezorgd bent over de natuur en over de eventuele schade die daar kan aangericht worden, maar ik zal u daar vandaag over geruststellen, want uiteraard doen we daar enorme handhaving. We hebben daar zelfs jobstudenten voor aangeworven. Alles wordt daar minutieus achtergelaten. Ik wil ook al die jonge gezinnen bedanken die dat ook doen.

Maar ja, ik begrijp het niet meer. Het gaat er bij niet meer in wat men heeft tegen dit initiatief. Dit is gewoon… Ik ga het woord niet uitspreken, maar ik ga het antwoord geven dat ik voorbereid heb gekregen van mijn administratie en het antwoord op de vraag waar ik ook al heel vaak in de commissie voor Toerisme op heb geantwoord, waar ik zelfs schriftelijke vragen, vergunningen, ... al die paperassen, heb overgemaakt. Geen probleem, ik blijf antwoorden en ik blijf vriendelijk, maar soms denk ik toch wel dat er daar andere katjes te geselen zijn in plaats van – ocharme – het aantal tipi's waar jonge gezinnen met hun kinderen tijdens deze komende maanden naartoe gaan.

Dus uw vraag 1.a) Kan de adviesaanvraag en het antwoord van de administratie Omgeving nog ter beschikking gesteld worden van de commissieleden? Wanneer werd deze aanvraag ingediend, beoordeeld en beantwoord?

Het advies van het departement Omgeving werd al bezorgd aan de commissie en ik voeg het hier nogmaals bij. De adviesvraag werd door de administrateur-generaal van Natuur en Bos gesteld aan de secretaris-generaal van het departement Omgeving en door hem beantwoord op 18 mei. De vraag betrof het plaatsen van tenten in Ruimtelijk Kwetsbaar Gebied. Het spreekt voor zich dat dit standpunt moet gelden ten aanzien van iedereen in Vlaanderen die dergelijke initiatieven neemt. Belangrijk is dat het om iets een eenmaligs moet gaan van beperkte duur. Uiteraard moeten we ook de impact op de natuur onderzoeken.

Voor de ruimtelijk kwetsbare gebieden is een natuurtoets noodzakelijk, maar mijn standpunt is dat dit raadzaam is voor alle zones waar natuurlijke vegetatie aanwezig is. Er zijn geen specifieke termijnen gekoppeld aan deze natuurtoets, maar in het geval van Natuurinvest verliep er tussen de aanvraag en het afleveren van de natuurtoets 19 dagen. De sites waren hier wel zorgvuldig uitgekozen door de boswachters en de natuurtoets was goed voorbereid door Natuurinvest. Het advies moet gevraagd worden bij de afdeling Adviezen en Vergunningen van Natuur en Bos. Daarnaast is er ook de goedkeuringsprocedure in het kader van het Logiesdecreet waarvoor men informatie kan inwinnen bij Toerisme Vlaanderen. Tot slot adviseer ik initiatiefnemers ook in overleg te gaan met het lokale bestuur.

Het organiseren van één lokaal aanspreekpunt is niet wenselijk, maar zoals altijd zullen de medewerkers van Toerisme Vlaanderen initiatiefnemers met raad en daad bijstaan. Alles kan daar binnenkomen, dat is eigenlijk een aanspreekpunt. Het lijkt me dan ook niet nodig om nog iets nieuws op te richten.

De commerciële aanbieders kunnen geen gebruik maken van de promotieruimte op de website van Buitengewoon Kamperen maar private initiatiefnemers kunnen, dankzij het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0 dat Toerisme Vlaanderen coördineert, eventueel wel aansluiten op de website van Logeren in Vlaanderen Vakantieland.

Zoals gemeld als antwoord op uw schriftelijke vraag 757 van 18 juni is geen enkel tipidorp opgebouwd in een natuurreservaat. De conformiteit met het Natuurdecreet werd vooraf nagegaan en bevestigd via de natuurtoets. Ook deze informatie werd al bezorgd.

Ondertussen zijn al twee weken ervaring opgedaan. Het publiek bestaat voornamelijk uit jonge gezinnen met kinderen en fietsers. Het kampeerreglement bepaalt dat het om 22 uur rustig moet zijn. Overdag zijn er onder supervisie van personeel van Natuurinvest jobstudenten aanwezig. Gezien er nergens problemen zijn, volstaat de capaciteit aan reguliere handhaving door de boswachters momenteel dus ook ruimschoots.

Ik wijs er ook nog eens op dat de meeste 'buitengewone kampeerplekken' werden aangebracht op plekken die al een iets intensievere natuurrecreatie kennen die evenwel niet conflicteert met het rustige karakter van het concept 'buitengewoon kamperen'. Er is dagelijks monitoring van mogelijke calamiteiten en wekelijks is er een evaluatie door het organiserend kernteam van Natuurinvest. Mochten er toch problemen opduiken, wat ik niet verwacht, dan kan er bijgestuurd worden. Maar ik denk dat wij met onze boswachters en studenten meer dan handhaven. Er was één calamiteit die ik nog moet melden, namelijk dat de kikkers te veel lawaai maken, heel interessant om weten uiteraard.

Het is raadzaam om de natuurtoets te vervullen. Die zal reeds een indicatie geven van de te verwachten impact. Via zijn advies kan het ANB ook bijsturen indien nodig. Ik zal vragen dat men bij de evaluatie ook nagaat of er alsnog grote effecten op fauna en flora zouden zijn, maar dat is onwaarschijnlijk. De boswachters zouden nooit die plekken hebben aangeduid, en het advies op de natuurtoets zou in dat geval ook negatief zijn geweest, denk ik.

Het project Buitengewoon Kamperen is begonnen met het aanbieden van kampeerplaatsen op zestien locaties. Het klopt dat men op de website ondertussen nog maar dertien locaties terugvindt. Bij de lancering bleek dat er voor een aantal locaties gewoon te weinig boekingen binnenkwamen. Dan moet je bekijken of het nuttig is om dat toch open te houden, om daar jobstudenten te zetten, enzovoort. We hebben geoordeeld dat dat niet zo was, dat we dat zouden concentreren op die dertien locaties. Het project werd opgestart op het moment dat de grenzen gesloten waren en er een enorme druk op natuurgebieden kwam. Ik herhaal nogmaals dat die tipidorpen een onderdeel vormen van een groter plan om de natuur toch aantrekkelijk te houden, maar meteen ook de recreatiedruk wat te spreiden op zo’n manier dat het agentschap veeleer gastheer is dan een repressieve aanpak hanteert. We zitten nu wat in een hybride situatie, waarbij de grenzen open zijn en veel landgenoten toch naar het buitenland reizen, maar ik ga er toch van uit dat heel wat Vlamingen dit jaar een vakantie in eigen land zullen beleven. Ze kunnen er onze unieke natuurpracht verkennen, proeven van duurzaam toerisme, en uiteraard ook de geneugten van het kamperen ontdekken. Ik denk dat er voor de toeristische sector hier ook wel wat kansen liggen.

Collega’s, na al zoveel vragen te hebben beantwoord, heb ik ook deze vraag beantwoord, maar het moest me van het hart dat ik de vraagstelling en de stellingname erin ongelooflijk vind. Dat is ongezien, maar ik noteer het.

De voorzitter

Mevrouw Rombouts heeft het woord.

Tinne Rombouts (CD&V)

Minister, dank u wel voor uw antwoord. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over uw beginhouding, uw furieuze reactie. Ik heb vastgesteld dat dat ook de eerste keer zo was bij de vragen in Toerisme, terwijl ik meen dat de vraagstelling op zich totaal niet polariserend is. Ik heb heel duidelijk aangegeven dat de vraag uitgaat van het doel om ook voor private initiatiefnemers mogelijkheden te creëren, die duidelijk signalen geven dat ze vandaag op muren botsen. In het verleden hebben we trouwens hier in het parlement ook discussies gehad over regelgeving en de mogelijkheden daaromtrent. Ik heb vorige keer ook verwezen naar het paalkamperen en de discussies die er daarover zijn geweest. Mijn vraag is net ingegeven door de vraag hoe we alles goed kunnen monitoren en in beeld brengen. Zijn er nog meer mogelijkheden in Vlaanderen om mensen aangenaam te laten kamperen en hen dichter bij de natuur te laten komen, om het draagvlak daarvoor te verbreden? Dat is uiteindelijk het doel van mijn vraag.

Ik heb mijn vraag ingediend. Ik heb dan gezien dat de aanvragen voor de toestemmingen nadien zijn ingediend. U had beloofd ons documenten te zullen leveren. We hebben daar inderdaad iets langer op moeten wachten, want die documenten waren nog niet binnen. Ik hoef u daar niet op te wijzen, want ik denk dat u dat zelf ook weet. Oké, dat is zo. Ik zag dan dat er uiteindelijk een heel korte termijn is gehanteerd om toch over de nodige documenten te kunnen beschikken. Allemaal positief, maar er is de vraag hoe we dit kunnen uitbreiden en vooral ook voor andere initiatiefnemers kunnen garanderen, zodat we ook hun een boost kunnen geven.

Wat de landbouw betreft, ik denk dat dat een totaal ander verhaal is. Dat is inderdaad een terbeschikkingstelling van private terreinen. Daar is er geen overheidsinitiatief. Dat is al één verschil.

Het is heel duidelijk, er zijn al vragen over gesteld, ik heb de minister vooraf gesuggereerd om daar ook kampplaatsen ter beschikking te stellen zoals in het verleden en daarvoor de nodige contacten te leggen. Bij dezen is de gelijkaardige vraag voor u, minister: hoe kunnen we dit initiatief, dat toch positief is, nog breder mogelijk maken? De mensen hebben er aandacht voor en willen er graag gebruik van maken. Dat is mijn insteek.

Ik heb begrepen, minister, dat u duidelijk stelt dat we hier niet in een natuurreservaat zitten, vandaar dat u geen knelpunten zie met het Natuurdecreet. Het tijdelijke verhaal, de drie maanden, de compactheid, zorgt voor meer ruimte om dit mogelijk te maken. Ik ga er dus van uit dat dat op dezelfde manier benaderd wordt.

U verwijst naar Toerisme als aanspreekpunt om heel duidelijk de koppeling te kunnen maken. Ik hoop dat zij voldoende contacten hebben met het ANB om de begeleiding van de natuurtoets en dergelijke te doen. Dat vergt immers toch wel een speciale expertise en ik weet niet of dat bij het toeristisch punt voldoende aanwezig is. We zullen dat misschien moeten evalueren en er oog voor hebben zodat dat vlot kan verlopen. Verder ben ik daar positief over.

Ik hoop dat er opvolging is. Vandaar mijn vraag naar monitoring, minister. We kunnen daaruit leren. Als we het breder willen uitrollen, kunnen we ons baseren op de evaluaties en monitoring van vandaag. Ik hoop oprecht dat we hier in de toekomst nog meer gebruik van kunnen maken. Weliswaar, ik heb het al aangegeven, is het kerntaak van het ANB om dat te doen? Daar kunnen we nog verder over debatteren. Ik zie hier alleszins heel veel mogelijkheden voor private initiatieven en de toeristische markt.

De voorzitter

Mevrouw Schauvliege heeft het woord.

Mieke Schauvliege (Groen)

Ik ben zelf een beetje onder de indruk van de polemiek die deze vraag en dit antwoord meebrengen. Ik was bijzonder aangenaam verrast door de oproep in het journaal. Ik ben onmiddellijk op de website gaan kijken en dacht eraan om dat ook te doen deze zomer. Ik heb nog niet gereserveerd, maar ben het van plan.

Minister, het is me niet duidelijk hoe succesvol dit dossier is. Een paar dagen geleden zag ik op de website dat er nog veel plaatsen beschikbaar zijn. Hoe loopt de invulling van de kampeerplaatsen? Is het louter weersafhankelijk? Of is er gewoon overaanbod? Dat is mijn indruk.

Ik roep de commissieleden op om dit uit te proberen, het lijkt me heel tof om te doen.

De voorzitter

De heer Pieters heeft het woord.

Leo Pieters (Vlaams Belang)

We hebben deze vraag in de commissie Toerisme ook gesteld. Ik was oorspronkelijk van plan om de vraag hier te stellen. Minister, ik dank u voor uw antwoord. Uw reactie toont een stuk uw temperament. Er is niets verkeerd mee.

Het initiatief is lovenswaardig. Ik heb 23 jaar scouting achter de rug, ik stond tientallen jaren in de leiding. 45 jaar geleden gingen wij ook vrij kamperen, ergens in een stuk bos, op een brandweg, noem maar op. We hebben dat in de loop der jaren strikter gereglementeerd zien worden. Dat is niet altijd ten goede gekomen van de natuurbeleving. Het initiatief is lovenswaardig en onze inwoners krijgen er de nodige ‘goesting’ door om dat weer te gaan doen.

Maar ik snap niet dat u niet snapt dat wij daar zo op reageren. We moeten tenslotte de regering controleren.

Ook vanuit de privé krijgen we de opmerking dat de organisator ook de vergunningverlener en handhaver is. Daar schort het geheel.

Als men zo’n aanvraag doet bij ANB – pas op, de administratie doet haar werk – dan wordt er over het algemeen wat terughoudend gereageerd en doet men daar wat moeilijk over. Nogmaals, ik heb absoluut geen probleem met ANB of de boswachters. Het initiatief is lovenswaardig, in die zin dat we terug in de natuur kunnen gaan kamperen, wat een vooruitgang is, maar u moet toch begrijpen dat die 3-in-1 wat moeilijk ligt, dus mijn vraag aan u is of er in de toekomst meer mogelijkheden geboden zullen worden aan de privé om natuurbewuste vakanties te gaan organiseren, want het draagvlak is daar wel groot voor. Als wij dat, als vergunningverlener en handhaver, goed in de hand kunnen houden, dan is dat een zeer positief verhaal voor de toekomst.

De voorzitter

Minister Demir heeft het woord.

Minister Zuhal Demir

Collega’s, als je tien vragen krijgt over hetzelfde, dan denk je op den duur: wat moet ik hier nu weer op gaan antwoorden? Wat zit hier weer achter? Dan komt mijn temperament inderdaad een beetje naar boven, collega Rombouts en collega Pieters.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat dit een goed initiatief is. De boekingen lopen ook binnen en op sommige locaties zijn de plaatsen al volzet, mevrouw Schauvliege. Ik ga het deze vakantie ook doen, dus ik hoop dat we niet in dezelfde tipi terechtkomen, want dan zal er weinig sprake zijn van vakantie en zullen we waarschijnlijk weer over de commissie babbelen. Sommige locaties doen het heel goed, wat natuurlijk verschilt van locatie tot locatie. Als dit afgesloten wordt, zullen we dit evalueren en zullen we bekijken hoe het gelopen is en of er veel zwerfvuil is achtergelaten. Het feit dat er altijd iemand is die een oogje in het zeil houdt, doet natuurlijk ook veel. Nu, ik denk ook wel dat mensen die van dit initiatief gebruik maken, mensen zijn die ‘back to basics’ gaan of één willen zijn met de natuur, dus dan draagt men ook wel zorg voor de natuur.

Wat de toekomst betreft, wil ik de evaluatie afwachten. De selectiecriteria en de natuurtoets, die zijn er en die zijn er voor iedereen. Dat geldt ook voor private organisaties en ik sta er uiteraard voor open om dat te bekijken, nadat we die evaluatie hebben gemaakt.

Ik heb ook gezien dat men vanuit de kampeersector eigenlijk wat zuur gereageerd heeft, maar men moet dit ook zien als een opstap naar een andere vorm van kamperen in de toekomst.

Ik heb gezegd dat ik zoveel mogelijk mensen een mooie zomer wil kunnen geven. Dit initiatief is daar een voorbeeld van. We zullen zien wat de toekomst brengt. We gaan het evalueren en er de pro’s en contra’s van bekijken. We zien dat het vooral jonge gezinnen met kinderen en fietsers zijn die er gebruik van maken, dus er is een markt voor – een speciale markt misschien, maar dus wel een markt.

Maar goed, we wachten de evaluatie af. En belangrijk zijn natuurlijk die natuurtoets, de handhaving en het feit dat er mensen zijn die een oogje in het zeil houden en die erop toezien dat alles proper wordt achtergelaten. 

De voorzitter

Mevrouw Rombouts heeft het woord.

Tinne Rombouts (CD&V)

Minister, bedankt voor het bijkomend antwoord.

Ik ben blij dat de duiding iedereen heel duidelijk op dezelfde golflengte zet over het feit dat dit een positief verhaal is. U weet dat u in ons altijd een partner zult vinden om de toegankelijkheid en nabijheid van de natuur te stimuleren en dit initiatief kan daar zeker een bijdrage toe leveren. Zoals aangegeven, wil ik dit verder bekijken, zodat we dit breder kunnen uitrollen.

Ik hoop, minister, dat deze zomer ook private initiatiefnemers zullen opstaan zodat we ook daar de opvolging en monitoring kunnen doen. Dat zal ons mogelijk ook nog extra gegevens kunnen opleveren om uiteindelijk te zien hoe breed dit gedragen wordt. Mochten er nog eventueel bijsturingen, regelgevingen of een kader nodig zijn, dan kunnen we dat effectief aanpakken of uitrollen.

De voorzitter

De vraag om uitleg is afgehandeld.



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer