Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 20 apr 2020 16:37 

Amerikaanse olie kost nog helft van Europese


Hoeveel kost een vat olie? Take your pick. 'Onze' referentie, een vaatje Brent, kost iets meer dan 26 dollar. Dat is 60 procent minder dan de 66 dollar begin dit jaar. De Amerikaanse referentie, West Texas Intermediate (WTI), noteert tegen een zelden geziene korting van ruim 50 procent op Brent: 11 dollar, het laagste peil sinds maart 1999. Dat is liefst 40 procent lager dan vrijdag en 50 dollar of ruim 80 procent lager dan de 61 dollar van begin 2020.

De tuimelperte van beide graadmeters is snel verklaard. De forse daling van de vraag als gevolg van de coronacrisis en de hoge productie zorgen voor een enorm overaanbod. Maar waarom is olie in de VS zoveel goedkoper dan in Europa?

Brent is een 'maritieme' olie, op basis van vier Noordzee-velden tussen Shetland en Noorwegen (Brent, Forties, Oseberg en Ekofisk). Die olie is in afwachting van betere tijden vlotter op supertankers te parkeren en minder volatiel in functie van de stockage. Dat is ook een belangrijke reden waarom olietankerrederij Euronav vorige week tegen een opvallend goede prijs zijn oudste tanker - de 19 jaar oude Cap Diamant - kon cashen.

WTI, daarentegen, is een 'continentale olie' die vanuit de grote schalievelden in onder meer North Dakota en Texas opgeslagen moet worden in het slaperig prairiestadje Cushing in Oklahoma - dat zichzelf als 'pipeline crossroads of the world' afficheert. Daar dreigen de tanks snel vol te lopen. Volgens het Amerikaanse ministerie van Energie zijn de voorraden ruwe olie alleen al in de week tot 10 april met 19 miljoen vaten gestegen, naar 504 miljoen vaten.

De prijsdaling heeft vooral betrekking op het meicontract dat dinsdag afloopt. Handelaars proberen hun posities te verschuiven naar het junicontract, Ze willen een olielevering in de nabije toekomst vermijden omdat er een tekort aan opslagcapaciteit bestaat.

De oliemarkt verwacht wel dat het overaanbod op de Amerikaanse markt in de komende weken vermindert. Daarom is de futuresprijs van het junicontract veel hoger dan de prijs van het meicontract.

De extreem lage prijs heeft immers tot gevolg dat de productie van schalie-olie niet meer rendabel is en daarom daalt. Het aantal actieve boorputten in de VS zakte vorige week met 66 naar 438. Dat is de grootste daling op weekbasis sinds februari 2015, zegt informatieleverancier Baker Hughes. De jongste maand verminderde het aantal actieve boorputten met 35 procent.

De maximumprijs van benzine, diesel en huisbrandolie stijgt dinsdag, melden de federale overheidsdienst Economie en de Belgische Petroleumfederatie. De prijsverhoging weerspiegelt vooral de toepassing een Europese richtlijn, die bepaalt dat brandstoffen voortaan minstens voor 9,9 procent in plaats van 8,5 procent biobrandstoffen moeten bevatten.

De prijs van benzine klimt met 2,5 cent naar maximal 1,215 euro per liter. De maximumprijs van diesel stijgt met 0,8 cent naar 1,288 euro per liter. Huisbrandolie mag voortaan 0,3833 euro per liter kosten.
 
Het onderzoeksbureau Rystad Energy verwacht dat de Amerikaanse productie van schalie-olie in 2020 met 2,7 procent daalt. Voor de start van de coronapandemie werd een stijging van 8,1 procent voorspeld. Voor de Belgische consument is de prijs van Brent-olie het belangrijkst en dus niet de prijs van Amerikaanse olie (zie inzet).
De oliemarkt worstelt al anderhalve maand met een perfecte storm. Saoedi-Arabië lanceerde begin maart een prijzenslag door fors meer olie op te pompen en de grote internationale afnemers lagere prijzen te afficheren.

De Saoedi's maakten er geen geheim van het zat te zijn de productie in te perken terwijl Rusland maar vrolijk bleef vaten oppompen. Moskou, van zijn kant, lijkt te hopen dat lagere prijzen de Amerikaanse schalieolieproducenten uit de markt zullen prijzen.

Moskou was het op zijn beurt moe dat elk gat dat een productievermindering van OPEC+ liet, meteen door Amerikaanse schalieoliespelers ingevuld werd. De Verenigde Staten zijn dankzij schalieolie en goedkope schulden de jongste jaren uitgegroeid tot de grootste olieproducent ter wereld.

Die prijzenslag tussen de drie grotere spelers overspoelde de wereld met olie. En dat net op een ogenblik dat de vraag naar olie tuimelde. In maart ging een groot deel van de wereld in lockdown om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, wat de wereldvraag - in 2019 zo'n 100 miljoen vaten per dag - met ongeveer een derde heeft verminderd.

Er is wel een deal om de productie met 10 miljoen vaten te verminderen, maar die gaat pas in mei in. Bovendien is die productieknip wellicht niet voldoende om het overaanbod weg te werken. 'Als de energieconsumptie daalt met 30 procent en de OPEC vermindert het aanbod met 10 procent is er nog steeds een grote kloof', zegt Elwin de Groot, hoofd macrostrategie van Rabobank.

Intussen pompen 's werelds producenten miljoenen méér vaten per dag op dan er vraag naar is. En dus worstelt de sector met de vraag waar al die overtollige olie geparkeerd moet worden.



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer