Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 12 dec 2019 12:29 

Handelsmissie naar China en onze producten


In november namen 29 Fevia-leden deel aan de Belgische Economische Missie naar China, onder leiding van HKH Prinses Astrid. Liefst een kwart van de deelnemende bedrijven aan de, tot dusver, grootste Belgische missie ooit kwam uit de agri-foodsector.

De missie opende dan ook heel wat deuren. Zo toonde de ontmoeting met onder andere Alibaba Group aan dat nieuwe vormen van retail ook nieuwe opportuniteiten bieden om Belgische voeding en dranken eenvoudiger tot bij de opkomende Chinese middenklasse te krijgen. Maar dat betekent niet dat exporteren naar China nu vanzelf loopt. Ook onze CEO Bart Buysse en International Business Manager Tine Vandervelden waren aanwezig op de missie. Zij kwamen naar huis met 5 lessen om voorbereid handel te voeren met Chinese partners.

1. First things first: bereid je voor
 
Vertrek niet onvoorbereid op missie. Je haalt als bedrijf het meest uit jouw deelname als je vooraf de markt bestudeert en je contacten goed plant. Om te exporteren naar China ga ja niet over één nacht ijs. Neem daarom je tijd om de markt te verkennen en te testen. Want Chinese consumenten hebben de tijd nodig om zich open te stellen voor nieuwe producten. “Chinezen hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor pikante sauzen - bij onze Belgische frietjes natuurlijk – en voor zoete bieren”, vult Tine aan. “Je komt de lokale smaakvoorkeuren enkel te weten door Chinezen te laten proeven, proeven en proeven!”
 
Handelsmissie China - Fevia

2.    Pas jouw product aan, zonder overhaaste beslissingen
 
“Alles in China is BIG en gaat snel: de steden, het zakendoen, het digitale landschap. Ook het tempo waarmee ze veranderingen doorvoeren. We raden voedingsbedrijven aan om zich te laten begeleiden door mensen met de nodige ervaring, zoals de plaatselijke vertegenwoordigers van onze regionale exportagentschappen”, zegt Bart. Ook consultants, online platformen en dienstverleners kunnen heel wat zorgen uit handen nemen, zonder daarbij alle beslissingen te moeten overdragen. “Onze sector bestaat uit 96% kmo’s. Maatwerk en flexibiliteit zijn voor hen essentieel. Laat het snelle China jou vooral geen overhaaste beslissingen doen nemen. Chinese consumenten zoeken authentieke producten, dus jouw eigenheid bewaren is belangrijk”, aldus Tine.
 
3. Speel “Made in Belgium” uit als kwaliteitslabel
 
De Chinese middenklasse is in opmars, en dat is eraan te zien. China is de tweede grootste overzeese exportbestemming voor de Belgische voedingssector. De voorbije vier jaar verdubbelde de sector haar export naar China, goed voor een omzet van 226 miljoen euro in 2018. “Het land kende de afgelopen jaren een aantal voedselcrisissen. Chinezen zijn daardoor op zoek naar kwalitatieve en veilige voeding. En dat is net wat onze Belgische voeding en dranken hen te bieden hebben. Onze producten zijn in China trouwens al hoog aangeschreven”, verduidelijkt Tine. “Onze internationaal gerenommeerde Belgische bieren, chocolade en koekjes hebben in China al vaste voet aan wal gekregen, maar de voorbije jaren zagen we ook een sterke groei van zuivel- en diepvriesaardappelproducten”, vult Bart aan. “Food.be – Small country. Great food.” was tijdens deze missie opnieuw een ideaal platform om samen met onze bedrijven, onze collega’s uit de keten en onze overheidspartners onze sterktes uit te spelen.”
 
Handelsmissie China - Fevia - Speel Made In Belgium uit als kwaliteitslabel

4. Bekijk of e-commerce jouw export naar China kan boosten
 
In aanwezigheid van Prinses Astrid en dankzij de steun van het Waalse exportagentschap AWEX, spraken Fevia en haar leden tijdens de missie met het topmanagement van Alibaba Group. Het doel? “Meer Belgische voeding en dranken in hun aanbod krijgen”, verklaart Tine. De voedingsbedrijven konden spreken met aankopers van diverse online platformen. Het is echter moeilijk en duur om je product op deze platformen te krijgen. “Daarom helpen we Horsten International met het opzetten van een ‘Belgisch paviljoen’ op het cross-border platform Tmall Global, zodat onze leden hier hun karretje aan kunnen aanhaken.”
 
5. Gebruik handelsmissies om boven je gewicht te boksen
 
“Het is een boutade, maar ik heb het met eigen ogen kunnen vaststellen: een prinselijke missie opent deuren. De aanwezigheid van Prinses Astrid en een sterke vertegenwoordiging van de federale en regionale regeringen onderstreepten het belang van de missie. Ze effenen het pad voor plaatsen waar je als bedrijf op eigen kracht niet binnen raakt, en helpen relaties met partners te versterken”, concludeert Bart. “Een missie duurt een kleine week, maar er gaan gemiddeld negen maanden voorbereiding door alle organiserende partners aan vooraf, om er een succes van te maken voor de deelnemende bedrijven. Maak er dus gebruik van!”
 



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer