Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 18 nov 2019 14:15 

Limburgse peren op weg om China te veroveren


De conferencepeer is aan een opmars in China bezig. Dit weekend vertrok een economische missie, geleid door prinses Astrid, om de Chinese interesse in onze Limburgse peren verder aan te zwengelen.

De Limburgse fruitsector draagt nog steeds de gevolgen van de importban van 2014 na de Russische inval in Oekraïne. Voor die boycot werden er jaarlijks 120 à 130 miljoen conferenceperen naar Rusland verscheept. Sinds de poort dichtging, zijn de Belgische veilingen voortdurend op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Zo wordt er onderhandeld met Japan en wordt het Limburgs fruit zelfs verscheept naar India en Vietnam.
 
Ook de Chinezen zetten hun tanden al in de zoete, sappige peer van bij ons. “Er worden nu al jaarlijks 5 à 6 miljoen voornamelijk Limburgse peren naar China verscheept”, zegt Jo Lambrecht van BelOrta, de grootste coöperatieve groente- en fruitveiling van ons land. “Het is de bedoeling om tijdens deze missie onze peer nog meer naambekendheid te geven in China. Het is ook gewoon noodzakelijk om nieuwe afzetmarkten te zoeken want sinds de ban heeft de sector zware klappen gehad.”
 
China is grootste perenproducent van de wereld. Zitten de chinezen dan te wachten op peren uit een klein landje als België? “Vergis je niet. We zijn wel klein, maar we hebben een zeer goede perenproductie dankzij onze ideale bodem en klimaat en onze technische knowhow. Limburgse peren vallen overal in de wereld in de smaak.”
 
Toch moeten nog heel wat Chinezen worden overtuigd om de Limburgse peer te proeven. “De conferencepeer ziet er anders uit dan zij gewend zijn. Onze peren zijn langer en minder rond. Daarom gaan we de peer voorstellen op verschillende vakbeurzen in China en degustatiestandjes in Chinese supermarkten van Shanghai en Peking. De beste manier om de Chinezen kennis te laten maken met onze peer is door ze te laten proeven.”
 
Volgens BelOrta heeft de Limburgse peer een grote kans om aan te slaan bij de Chinese consument. “De Chinese consument springt erg zuinig met suiker om. Onze peer is zoet, maar gezond en past dus perfect bij hun eetcultuur. De peren zullen gepositioneerd worden als natuurlijke suikervervanger die je ook kunt verwerken in gerechten.”
 
Dat de peer 4 à 5 weken onderweg is naar China is blijkbaar ook geen probleem. “De conferencepeer is zeer lang houdbaar en ze worden vervoerd in gespecialiseerde frigocontainers.” BelOrta heeft ook een nieuwe exportverpakking ontwikkeld voor de Chinese markt. “De doos is wat kleiner en dat zorgt voor een garantie op versheid. De verpakking is ook opvallend rood omdat dit een heel positieve kleur is in China.”
 
BelOrta hoopt in het spoor van de conferencepeer ook andere Belgische groenten en fruit te kunnen exporteren naar China.



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer