|
18 nov 2019 |
14:15 |
|
Limburgse peren op weg om China te veroveren
De conferencepeer is aan een opmars in China bezig. Dit weekend vertrok een economische missie, geleid door prinses Astrid, om de Chinese interesse in onze Limburgse peren verder aan te zwengelen.
|
De Limburgse fruitsector draagt nog steeds de gevolgen van de importban van 2014 na de Russische inval in Oekraïne. Voor die boycot werden er jaarlijks 120 à 130 miljoen conferenceperen naar Rusland verscheept. Sinds de poort dichtging, zijn de Belgische veilingen voortdurend op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Zo wordt er onderhandeld met Japan en wordt het Limburgs fruit zelfs verscheept naar India en Vietnam.
Ook de Chinezen zetten hun tanden al in de zoete, sappige peer van bij ons. “Er worden nu al jaarlijks 5 à 6 miljoen voornamelijk Limburgse peren naar China verscheept”, zegt Jo Lambrecht van BelOrta, de grootste coöperatieve groente- en fruitveiling van ons land. “Het is de bedoeling om tijdens deze missie onze peer nog meer naambekendheid te geven in China. Het is ook gewoon noodzakelijk om nieuwe afzetmarkten te zoeken want sinds de ban heeft de sector zware klappen gehad.”
China is grootste perenproducent van de wereld. Zitten de chinezen dan te wachten op peren uit een klein landje als België? “Vergis je niet. We zijn wel klein, maar we hebben een zeer goede perenproductie dankzij onze ideale bodem en klimaat en onze technische knowhow. Limburgse peren vallen overal in de wereld in de smaak.”
Toch moeten nog heel wat Chinezen worden overtuigd om de Limburgse peer te proeven. “De conferencepeer ziet er anders uit dan zij gewend zijn. Onze peren zijn langer en minder rond. Daarom gaan we de peer voorstellen op verschillende vakbeurzen in China en degustatiestandjes in Chinese supermarkten van Shanghai en Peking. De beste manier om de Chinezen kennis te laten maken met onze peer is door ze te laten proeven.”
Volgens BelOrta heeft de Limburgse peer een grote kans om aan te slaan bij de Chinese consument. “De Chinese consument springt erg zuinig met suiker om. Onze peer is zoet, maar gezond en past dus perfect bij hun eetcultuur. De peren zullen gepositioneerd worden als natuurlijke suikervervanger die je ook kunt verwerken in gerechten.”
Dat de peer 4 à 5 weken onderweg is naar China is blijkbaar ook geen probleem. “De conferencepeer is zeer lang houdbaar en ze worden vervoerd in gespecialiseerde frigocontainers.” BelOrta heeft ook een nieuwe exportverpakking ontwikkeld voor de Chinese markt. “De doos is wat kleiner en dat zorgt voor een garantie op versheid. De verpakking is ook opvallend rood omdat dit een heel positieve kleur is in China.”
BelOrta hoopt in het spoor van de conferencepeer ook andere Belgische groenten en fruit te kunnen exporteren naar China.
|
|
|
|