Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 25 sep 2019 14:07 

Opnieuw EU-subsidie voor promotie Conference-peren in Duitsland en Oostenrijk


De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij Marketing (VLAM) hebben ruim 1,3 miljoen euro aan subsidie toegekend gekregen van de Europese Commissie voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland en Oostenrijk.

Met deze subsidie maakt de EU een vervolg mogelijk op de lopende Conference-campagne “Die leckere Birne aus Europa – Immer eine gute Idee”. De nieuwe campagne heeft een looptijd van drie jaar (2020 – 2022) en sluit naadloos aan op de huidige campagne. Vanaf 2020 zal de Conference-promotie zich niet alleen richten op de Duitse markt, maar voor het eerst ook op Oostenrijk.

The proof of the pudding is in the eating
De Nederlandse en Belgische fruittelers bundelen hun krachten al sinds 2012 voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland. De kern van de promotie bestaat uit proeverijen op de winkelvloer zodat de consumenten de Conference echt leren kennen en proeven. Deze methode werpt zijn vruchten af. Conference is ondertussen de op een na meest gekochte perensoort in Duitsland. De Duitse consumenten eten nu (seizoen 2018/19) dubbel zoveel Conference als in 2012.  

De export van peren van Nederland en België naar Duitsland evolueerde van 86.000 ton in 2012 naar 107.000 in 2018.

Heel Duitsland proeft Conference
Bij de start van de samenwerking in 2012 werd ingezet op de regio van Noordrijn-Westfalen. In de loop der jaren werden de acties uitgebreid naar het volledige Duitse grondgebied. De Europese steun maakt het mogelijk deze inspanningen vol te houden en nog verder uit te diepen. Regio’s kunnen nog fijnmaziger aangepakt worden.

De nieuwe campagne zal voor het eerst ook uitgerold worden naar Oostenrijk. VLAM en de fruitsector zien hier belangrijke opportuniteiten gezien de beperkte inlandse fruitproductie. De ervaringen die we opgedaan hebben in Duitsland kunnen worden uitgebreid naar Oostenrijk.

Heroriëntering afzet nodig
Het totale campagnebudget bedraagt bijna 1,7 miljoen euro. De EU financiert hiervan 80%, de Belgische en Nederlandse sector passen de overige 20% bij.

De EU-steun voor Conference is meer dan welkom voor de Belgische en Nederlandse perentelers. De handelsboycot door Rusland van Europese groenten en fruit en de Brexit brengen de telers in moeilijkheden. Een heroriëntering van de afzet is dringend en noodzakelijk. Daarbij wordt zowel gekeken naar afzetmogelijkheden binnen als buiten Europa.

De NFO en VLAM bedanken hun partners die alvast deze campagne mee mogelijk maken.



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer