Internationaal publiek
Meer dan 13.500 bezoekers vonden hun weg naar de beurs, waarvan ongeveer 65% Aziatische bezoekers. Vooral de grote paviljoenen van China, Latijns-Amerikaanse landen (Chili, Ecuador, Peru), Egypte, Australië en Europese landen (Nederland, Frankrijk, Spanje …) tonen het belang aan dat deze landen hechten aan de Aziatische markt. Ook het Belgische paviljoen werd in vergelijking met de deelname in 2018 uitgebreid.
Belgische producten vallen in de smaak
De VLAM-stand was ingekleed in een vernieuwd “Fresh Produce from Belgium”-concept, waarbij de Belgische origine van de producten nog sterker wordt uitgespeeld. De sterren van de beurs: hapjes met Belgische groenten en fruit bereid door een professionele chef. De verleidelijke geuren lokten menig bezoeker naar de Belgische stand. Met een goed gevulde maag konden er ook commerciële gesprekken plaatsvinden met de afgevaardigden van Orca, Benelux Fruitservice, Wouter’s Fruithandel, Devos Group en de veilingen BelOrta en Coöperatie Hoogstraten. De collega’s van BFV waren ook aanwezig op de beurs met hun eigen stand waar de Conference peer een prominente plaats kreeg.
Markt vol uitdagingen
Zowel voor China als voor Hong Kong zijn peren het belangrijkste exportproduct. De lange houdbaarheid van de Conference-peer zorgt er ook voor dat dit een ideaal product is voor export naar verre landen. Uit reacties op de beurs kunnen we afleiden dat er nog kansen zijn voor andere producten zoals witloof, prei, tomaten en zachtfruit. De grenzen naar Hong Kong zijn open, maar rechtstreekse import in China blijft een uitdaging.
De volgende editie van Asia Fruit Logistica zal plaatsvinden van 23 tot 25 september 2020, het event wordt dus verplaatst naar de laatste week van september.