Meteen startte ook de zoektocht naar een ondernemende landbouwer om een nieuwe duurzame samenwerking mee op te zetten. Dit is Niels Trybou, tuinbouwerszoon uit Staden. Hij zal vanaf nu Het Zilverleen uitbaten/beboeren, in nauwe samenwerking met Colruyt Group.
Expertise, drive en goesting in de stiel
Niels groeide op in het tuinbouwbedrijf van zijn ouders. “Ik ben geboren en getogen in de tuinbouwsector, en kent de stiel, zowel het werk op het veld als het management. Na aftastende gesprekken, hebben we samen, stap voor stap, een werkbaar samenwerkingsmodel uitgetekend. We hebben hier de voorbije maanden samen hard en in alle transparantie aan gewerkt, ik heb echt zin om eraan te beginnen,” aldus Niels Trybou.
Ook bij Colruyt Group is het enthousiasme groot. Stefan Goethaert, Algemeen Directeur bij Colruyt Group, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de groep: “Van bij de eerste gesprekken hadden we een goed gevoel bij Niels. Hij heeft ervaring in de sector, wat we absoluut wel wilden. Niels is ondernemend, ambitieus, en vol energie, iemand ‘met drive en goesting’. We voelden snel aan dat Niels ook oprecht openstond om Colruyt Group te leren kennen, essentieel om een relatie en partnership te kunnen opbouwen.”
Aan de slag als vrije boer
Het Zilverleen is een nieuw gegeven voor beide partijen; op een constructieve manier kwamen ze tot een werkbaar model voor beide partners. Stefan Goethaert voegt toe: “Essentieel is dat we onafhankelijke partijen zijn en blijven, en dat er dus geen band van ondergeschiktheid bestaat. Niels is dus een vrije ondernemer en boer”.
Via een samenwerkingsovereenkomst worden elk jaar een aantal operationele afspraken over de bedrijfsvoering vastgelegd, en ook het teeltplan en bijvoorbeeld de productspecificaties. Er zal zoveel als mogelijk 'vraaggericht' worden geteeld, in functie van de behoeften van de klanten van Colruyt Group.
Niels Trybou: “De vorige eigenaars hebben jarenlang gesleuteld aan een optimaal teeltplan voor Het Zilverleen, maar ik zit alvast boordevol ideëen om hier en daar ook te vernieuwen en te innoveren. Maar eerst wil ik me goed inwerken, en de bedrijfsvoering van Het Zilverleen goed in de vingers krijgen.”
Verankeren lokaal Belgisch bio-aanbod
Voor Colruyt Group kadert dit initiatief in het innoveren van de eigen toeleveringsketen, en het aanbieden van Belgische, lokale en duurzame producten aan de klant. Door nieuwe samenwerkingsmodellen en partnerships op te zetten wil de retailgroep haar verantwoordelijkheid mee opnemen in het verder verduurzamen van de agrovoedingssector.
Stefan Goethaert: “Colruyt Group heeft de hefbomen om deze aankoop te doen, en we willen aan een nieuwe, gemotiveerde partner de kans bieden een gezond bedrijf te managen, zonder de zware investering van de aankoop van (bio)gronden te hoeven doen. We kijken uit naar een verdere vruchtbare samenwerking in de toekomst.”