De Conferencepeer is de onbetwistbare nummer één onder de Belgische peren. Nergens anders zijn de teeltomstandigheden beter dan in het Belgische klimaat. De bodem en de goede zorgen van onze fruitkwekers maken er een absolute topper van.
90% van de Belgische Conferenceperen wordt geëxporteerd. De buurlanden zijn de belangrijkste afnemers maar Conference vindt ook veel ruimer afzet (grafiek in bijlage). Het wegvallen van de Russische afzetmarkt als gevolg van het handelsboycot sinds 2014 maakt verdere marktdiversificatie meer dan ooit noodzakelijk. Mexico is een van de mogelijke nieuwe bestemmingen voor de Belgische Conferencepeer.
Kansen in Mexico
Mexico is met zijn 130 miljoen inwoners een belangrijke markt. De Mexicanen zijn ook vertrouwd met allerlei fruitsoorten. Niet alleen het lokale fruit, maar ook geïmporteerd fruit wordt er gewaardeerd. Dit inspireerde de Belgische veilingen om via het VBT (Verbond Belgische Tuinbouwveilingen) een dossier bij het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) in te dienen dat streeft naar de goedkeuring van de Conferencepeer voor export naar Mexico.
Het FAVV biedt ondersteuning voor de Belgische fruitsector in zijn zoektocht naar nieuwe markten en het diversifiëren van de exportmogelijkheden. De aanhoudende handelsboycot van Rusland houdt deze kwestie meer dan ooit actueel. Op vraag van de sector start FAVV onderhandelingen op om landen buiten de EU te overtuigen van de fytosanitaire garanties van de Belgische agrovoeding. Zo’n onderhandeling omhelst vaak labotesten en controles van teelt en stockage. Buitenlandse diensten moeten overtuigd worden dat bij de import van nieuwe fruitsoorten geen schadelijke organismen de lokale markt zou beschadigen.
In Mexico is het zogenaamde gezondheidscertificaat voor planten vereist door het ministerie van landbouw en dit zorgt voor een belangrijke barrière wanneer men snel wil starten met de export naar Mexico.
Promotie Conference kan worden opgestart
Na jarenlang onderzoek van de verschillende kenmerken van onze peer zorgde het bezoek van prinses Astrid naar Mexico voor een stroomversnelling. SENASICA, de Mexicaanse tegenhanger van het FAVV, erkent de kwaliteiten van onze peer en niets staat een ondertekening en toelating van de Conferencepeer op deze markt nog in de weg. Eenmaal zo’n goedkeuring bereikt, kan VLAM de Belgische telers verder ondersteunen door een promotiecampagne op te zetten in het betrokken land.
Promotie is een zaak van lange adem. Het opengaan van een markt betekent niet automatisch afzet. De Belgische Conferencepeer is een uniek product. Zowel de vorm, smaak als de knapperige structuur zijn onbekend in de meeste landen buiten Europa. VLAM zal zijn aandacht richten op aankopers en hen proberen te overtuigen van de troeven van Conference. Dit zal gebeuren door middel van beursdeelnames en advertenties in gespecialiseerde handelsgerichte magazines. Voor een individuele teler of exporteur is een dergelijke inspanning te groot.
De VLAM-promotiecampagne kadert binnen een EU-programma met een looptijd van 3 jaar, dat start in 2019. Het totaal budget van deze campagne is 857.918,90 euro. Dit programma behelst ook acties in de VS, Canada, Mexico en Colombia.