MACRO-ECONOMIE
Onnodig te zorgen dat macro-economisch gezien het jaar met wat kopzorgen is gestart. Naast de Brexit en de handelsoorlog VS-China is er ook in de VS de “shutdown” van de overheidsdiensten nog bijgekomen. De economische groei in China is vertraagd, de Chinese uitvoer lijdt duidelijk onder de handelsoorlog met de VS. Ook de groei in de Eurozone blijft eerder teleurstellend.
EINDMARKTEN
In het recente jaarrapport over “kledij en mode” van Strategie adviesbureau McKinsey & Company (State of Fashion 2019) staan een aantal belangrijke conclusies welke ook zeer relevant zijn voor de KT/MT-toekomst van vlas en linnen :
• De verdere opkomst en groei van “India” in het mode- en kledijgebeuren (snel groeiende middenklasse) en algemeen een sterke verdere jaarlijkse groei van het BNP (8%).
• De blijvende vraag bij eindconsumenten naar maximale transparantie rond origine, ecologie, duurzaamheid en authenticiteit (belangrijk voor 65% van de ondervraagde respondenten).
• De groei van de circulaire economie binnen mode en kledij (nieuwe inkomstenmodellen rond tweedehands-kledij en hergebruik/recyclage).
• In 2019 wordt ook verwacht dat China de VS (voor de eerste maal) zal voorbij steken als de grootste mode-markt ter wereld.
• De verdere digitalisering van de wereldwijde mode-industrie (de waardeketen zet ook hier het accent op méér en betere gegevens/data-uitwisseling, e-commerce en soortgelijke).
Ook de Europese vlas/linnen-industrie zal klaar moeten zijn om hierin mee te spelen en hierin maximaal te kunnen gedijen. De strategische CELC-doorlichting door bureau Stanwell komt in dit opzicht ook zeker niet te vroeg