Omnichannel
De vernieuwde website is een belangrijke stap in de uitbouw van een omnichannel-strategie.
Heidi Cortois, CIO van Crelan: “Als coöperatieve bank streven we ernaar om een dienstverlening aan te bieden waarbij de klant op ieder moment kan beslissen via welk kanaal hij met Crelan werkt. Daarvoor investeren we sterk in de uitbouw van moderne online-tools zoals myCrelan, de mobile app en de vernieuwde website. Tegelijk blijven we ook investeren in een sterk lokaal kantorennetwerk van zelfstandige agenten die persoonlijk advies kunnen geven aan onze klanten. Al die kanalen moeten in de toekomst naadloos in elkaar kunnen vloeien en de klant een totaalservice aanbieden.”
Voor Crelan was het van bij de start duidelijk dat de wensen en behoeften van de klant centraal moesten staan bij de uitbouw van de nieuwe site.
User-tests als basis
In januari 2017 gingen Crelan en Prophets samen aan de slag met voorbereidende workshops en uitgebreide user tests. Joe Smith, UX Architect bij Prophets: “In een eerste fase vroegen we ons af waar onze bezoekers naar op zoek waren, welke producten ze willen op welk moment, wat hun journey is … En we baseerden onze UX-strategie op diepgaande analyses van de vorige Crelan-site en andere bankensites, op data uit onze tests, en niet op buikgevoel.”
Informeren en converteren
User testing wees uit dat klanten vandaag eerst online een simulatie van hun lening berekenen. En dat ze zelfs al verder willen gaan met het online afsluiten van hun lening. Naast een frisse look and feel is dat meteen de grote innovatie van de Crelan-site. Vandaag kan je online je lening op afbetaling voor een auto, renovatie en eco-energiefinanciering simuleren én online afsluiten. Was je nog geen Crelan-klant? Dan word je dat meteen online.
Content van Crelan
De nieuwe website levert informatie op maat van de verschillende doelgroepen van Crelan: particulieren, professionelen en landbouwers. Daarnaast vind je ook een aparte rubriek voor jobs, kantoren, corporate en coöperanten.
Naast die online tools en productinfo wil Crelan haar bezoekers ook nog beter informeren met relevante content over de sleutelmomenten in hun leven. Hoe word je huiseigenaar in 7 stappen, welke checklist neem je mee op huizenjacht, waarop let je als je een tweedehandse wagen koopt … De website zal een permanente rol krijgen in de promotionele én content-marketing van de bank, die ook hiervoor samenwerkt met Prophets.
Om de nieuwe site en online tools breed bekend te maken, lanceerde Prophets een grote campagne op social media via SEA, radiospotjes, POS-materiaal … Deze campagne zal evolueren in een meer permanent, contentgedreven verhaal waarbij gebruik wordt gemaakt van social media en SEA.
Eerder dit jaar lanceerde Crelan samen met Prophets ook al de nieuwe online banking tool myCrelan.