“We zijn zelf ook allemaal fokkers en veehouders,” vertelt secretaris Ignace Lootvoet. “We vertrekken vanuit onze passie voor het vak, de dieren en de toekomst om een innovatief programma uit te werken.”
Koerswijziging
Toen de deuren van Agribex 2017 zich achter de laatste bezoekers sloten, zagen de vooruitzichten voor het veeteeltluik van de beurs er niet erg rooskleurig uit. Zowel financieel als praktisch leek het bijna onmogelijk om de prijskampen en dierententoonstelling verder te zetten die al sinds 1909 een groot publiek naar de Heyzel lokken. Na de regionalisering van de landbouwbevoegdheden midden jaren 2000, brokkelde de financiële marge gaandeweg af. De voorbije zeven edities lanceerde Brussels Livestock Show met wisselend succes verschillende nieuwe initiatieven, maar een definitieve koerswijziging bleef uit, tot nu.
Door fokkers voor fokkers
“Toen het ministerie van landbouw in 1959 onze organisatie onder de naam Vereniging voor de Inrichting van de Algemene Veeprijskampen oprichtte, bestonden onze leden uit alle erkende fokkerijverenigingen van Vlaanderen en Wallonië”, vertelt voorzitter Jean Devillers. “En dat is nu nog steeds zo. Wij bieden als enige vzw een onafhankelijk overlegplatform voor de Belgische fokkerijsector. We zijn bovendien allemaal gepassioneerde fokkers die zelf dieren op stal en in de weide hebben staan. Voor ons is Agribex tweejaarlijks een sleutelmoment waarop we bezoekers een blik achter de schermen gunnen. En dat is vandaag de dag meer dan nodig. De talrijke fokkers die de nationale titel nog steeds als dé ultieme erkenning beschouwen, bewijzen bovendien dat de prijskampen op Agribex hun gelijke niet kennen in België. Ongeruste vragen van politici, landbouwers, exposanten, bezoekers,… overtuigden ons niet alleen om ervoor te blijven gaan, maar ook om meteen twee versnellingen hoger te schakelen. Samen met onze jarenlange trouwe partner Fedagrim, gingen we aan de schrijftafel zitten om van de veeteelt op Agribex een nóg grotere publiekstrekker te maken. Als onderdeel van Agribex zijn we zeker van zowat 100.000 bezoekers, van wie de meesten dan nog eens professioneel actief zijn in de sector. Met een krachtig inhoudelijk concept zullen we iedere veehouder in de Euregio (300 km rond Brussel) quasi verplichten om aanwezig te zijn.”
#Welovelivestock
Dat de organisatoren resoluut voor een fris, uitnodigend, concept gaan, is wel duidelijk. Laat de nieuwe naam #Welovelivestock daar het meest treffende voorbeeld van zijn. “Dieren en veehouderij zijn de grootste passies van onze bezoekers, en uiteraard ook van onszelf als organisatoren. Daarom lag die naam voor de hand”, vertelt Ignace Lootvoet. “Bovendien past het wel bij de eigentijdse, vooruitstrevende landbouwer die we op Agribex in de watten willen leggen met een inhoudelijk sterk programma. Innovatie zal centraal staan. In een heus Innovation & Startup Village zullen we innovatieve projecten de kans geven om zichzelf voor te stellen aan ons publiek. In dat kader reiken we ook een Innovation Award uit. De expositie zelf wordt daarnaast mooier dan ooit. We steken een tandje bij om de tentoonstelling een extra professionele en aantrekkelijke uitstraling te geven. Centraal vind je de Livestock Bar, een gezellige locatie waar exposanten en bezoekers elkaar in optimale omstandigheden kunnen ontmoeten en waar non-stop leerrijke infosessies plaatsvinden. Uiteraard blijft ook de piste een sleutellocatie. Daar gaan traditiegetrouw de gekende prijskampen door. Onze Belgische topgenetica zal er afwisselend schitteren naast tal van verrassende demosessies.
De voorbije jaren waren we tenslotte erg onder de indruk van de manier waarop organisaties, bedrijven en personen via sociale media en het internet in het algemeen de landbouwsector weer dichter bij het grote publiek brengen. Daarom willen we hen samenbrengen, informeren en in de bloemetjes zetten met een Web Award.
#Welovelocal
Maar daar blijft het niet bij. Brussels Livestock Show komt in 2019 nog met een extra initiatief. #Welovelocal wordt een beurs-in-de-beurs rond de korte keten. “Brussel ligt niet alleen centraal in België. Ruim 1 miljoen mensen bevinden zich op wandel- of metroafstand van Brussels Expo. Verschillenden onder hen zijn op zoek naar lokale, lekkere, kwaliteitsvolle voedingsproducten en die gaan we tonen. Op #Welovelocal kunnen landbouwbedrijven hun producten vermarkten. Maar we gaan hen ook informeren over mogelijkheden, tendensen, leveranciers,…”, aldus Ignace Lootvoet.
Partnership met Fedagrim
Tenslotte kondigde de organisatie enkele structurele wijzigingen aan. De naam ‘Vereniging voor de Inrichting van de Algemene Veeprijskampen’ behoort vanaf nu tot de verleden tijd en werd ingewisseld voor het meer hedendaags klinkende ‘Brussels Livestock Show’. Daarnaast wordt bekeken of een modernere structuur eventueel de deur kan openzetten voor commerciële organisaties en toeleveranciers. Bovendien verhuist de administratieve zetel naar de kantoren van Fedagrim. “40 jaar lang was Brussels Livestock Show de belangrijkste exposant op ons landbouwsalon. Vandaag zijn we nauwe partners, zowel financieel als praktisch. We kunnen ons helemaal vinden in het ambitieuze maar realistische plan dat we vandaag samen voorstellen”, aldus Johan Colpaert, voorzitter van Fedagrim. “Op Agribex kan de drukbezette landbouwer in één klap alle nodige info vergaren om van zijn of haar bedrijf een trendsetter te maken met het oog op een duurzame toekomst. #Welovelivestock en #Welovelocal zullen hier optimaal aan bijdragen.”