Het tweede en meteen ook laatste deel van de werken in de koppelingsgebieden van Doornzele en Rieme is opgestart. Hierdoor zullen op termijn de dorpskernen van Rieme en Doornzele worden afgeschermd van het industriegebied Kluizendok. Joke Schauvliege, Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, gaf vandaag het officiële startsein voor de tweede fase van de werken.
Deze werken vormen het sluitstuk van inrichting van de koppelingsgebieden rond het Kluizendok. De koppelingsgebieden Doornzele-Noord en Rieme-Zuid kregen in 2016 al een eerste fase van inrichtingswerken om de dorpskernen te bufferen en op een veilige manier te verbinden met het achterliggende industriegebied. Een leefbaar dorp waar het aangenaam is om te wonen blijft voor de bewoners van Doornzele en Rieme de belangrijkste bekommernis. Vandaag start het tweede deel van de werken. In Evergem ligt het zwaartepunt van de uitvoering in Rieme, op grondgebied van Gent gaat het hoofdzakelijk over de inrichting van de zone Terdonk.
Langs de Avrijevaart in Rieme zal de noordelijke oever over 3 km worden afgeschuind om een oevervegetatie te kunnen laten ontwikkelen. Hiervoor wordt 39.000m³ grond vergraven. De overtollige grond wordt verwerkt op de zuidelijke oever. Deze zone krijgt bijkomende beplanting van struiken en bomen aansluitend aan de onderhoudsstrook voor de Avrijevaart.
Er komen ook een aantal recreatieve en woon-werkverbindingen die de dorpskern verbinden met het vrijliggend fietspad langs de havenweg. Een nieuw fietspad zal de Tragelstraat verbinden met de Christoffel Colombuslaan en ook langs de oude spoorwegbedding komt een nieuw vrijliggend fietspad.
In Doornzele krijgt de zuidelijke oever van het Molenvaardeken bijkomende beplanting en een beheerstrook voor het onderhoud. Voor de recreant komt er een wandelpad. De fietsverbinding langs de Vasco de Gammalaan wordt verbonden met Doornzeledries. Hiervoor wordt een nieuwe brug aangelegd over het Molenvaardeken. Dit fietspad wordt uitgevoerd in beton en krijgt een aftakking naar het Terdonkplein. Het vervolg van dit pad richting Kerkbrugge wordt gerealiseerd via het uitvoeringsdossier Doornzele-Kanaalzijde.
Het Terdonkplein op Gents grondgebied wordt in een nieuw kleedje gestoken. Het wordt omgevormd tot een aangename graszone met hoogstammige bomen. Er komen een 13-tal parkeerplaatsen aanpalend aan het café en zitruimte.
De 72.000 stuks bosgoed en 650 hoogstammige bomen zullen op termijn de buffering van de dorpskernen verzorgen. Via 1,3km betonnen paden en 2,7km grazige paden zal de dorpsbewoner deze gebieden kunnen ontdekken of op een vlotte manier het werk in de industriezone kunnen bereiken.
De totale kostprijs van dit dossier bedraagt iets meer dan 2.000.000 euro. De Vlaamse overheid neemt bijna de helft (910.000 euro) voor haar rekening . Ook North Sea Port (411.000 euro), het provinciebestuur Oost-Vlaanderen (437.000 euro), de gemeente Evergem (110.000 euro) en de stad Gent (138.000 euro) dragen hun steentje bij.
Meer info over dit koppelingsgebied lees je op de projectfiche.
Een overzicht van alle koppelingsgebieden lees je op de overzichtspagina Gentse Kanaalzone op deze site.
Persbericht kabinet Schauvliege