|
16 apr 2018 |
11:02 |
|
Reactie Faircoop op de uitzending Pano op TVéén
Terwijl nog steeds miljoenen mensen honger lijden besteedt de Westerse consument slechts 12 % van zijn inkomen aan voeding, 20 jaar geleden was dat het dubbele.
|
De prijs die de boer krijgt is de laatste decennia niet verhoogd, in tegendeel. Dit is geen gezonde situatie! De macro-econoom Geert Roels stelt dat een maatschappij die enkel kiest voor het goedkoopste, erdoor ten onder gaat. Alles moeten invoeren houdt grote risico’s in.
De burger heeft respect voor de boer en weet dat hij hard werkt en te weinig verdient. Als de boer een ‘Eerlijke prijs voor een (h)eerlijk product’ vraagt wil hij dat ook geven.
Hij wil gerust 10 % meer betalen als dat ten goede komt aan de boer. Voor een goede kwaliteit en een gewaarborgde traceerbaarheid vanuit de boer met bijhorend verhaal en herkenning zullen de meeste consumenten kiezen voor het boerenproduct, zoveel bleek duidelijk uit de markttest die in de uitzending getoond werd.
Dat is juist het gene dat Faircoop met zijn Fairebel beoogde en ook gerealiseerd heeft: uitmuntende kwaliteit, lokale productie, goede herkenbaarheid, overal dezelfde verkoopprijs zonder afprijzing. Voor elke liter Fairebel gaat er 10 cent extra naar de boer. Het succes van Fairebel liegt er niet om: sinds de start in 2009 zijn de producten in nagenoeg alle grootwarenhuizen verkrijgbaar en is de verkoop steeds maar gegroeid. Ook het gamma breidde uit: gestart met de halfvolle drinkmelk, kwamen er ook de chocomelkjes aan met een volle smaak, later de zachte grasmelkkaas, de authentieke volle melk, de ijskreem en nu ook nieuw in de winkel: de échte Fairebelboter!
Nieuw bij Fairebel was ook dat de boer zelf zijn product promoot in de winkel met zíjn gezicht, zíjn présence.
Na de uitzending waren er meerdere peilingen waar hij de consument aangeeft meer te willen betalen als het ten goede komt van de boer. Fairebel is het levende bewijs dat de hij inderdaad meer wil betalen voor zijn producten, dat het niet alleen blijft bij peilingen, we moeten als merk enkel nog bekender worden bij de consument.
Verder staan we als coöperatie nog steeds open voor ALLE Belgische boeren, ook consumenten kunnen coöperant worden en ons zo steunen in onze strijd voor eerlijke voedselprijzen.
We moeten zorg dragen voor onze boeren. Elke dag stoppen er 4. Hun bezieling is groot, maar als er geen verloning komt stopt het op een moment eens… Dat willen we toch niet, nietwaar?
Bij deze wensen wij u ook nog eens uit te nodigen op de persconferentie voor de voorstelling van onze boter in melkerij Olympia te herfelingen.
|
|
|
|