Voor de opzet en uitvoer van de campagne is een subsidie van de Europese Unie aangevraagd en toegekend.
De afgelopen jaren heeft het imago van brood flinke deuken opgelopen. Dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en spookverhalen in de (sociale) media hebben ervoor gezorgd dat het vertrouwen in brood gedaald is. De consument is hierdoor in verwarring geraakt. De campagne zal de consument bevestigen dat brood lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in eenvoud is en onderdeel is van de rijke Europese eetcultuur.
Gedurende 3 jaar zal de belevingscampagne de positieve waarden van brood middels een ode in de schijnwerpers zetten. Via radio, websites, sociale media en tastings zullen miljoenen consumenten worden bereikt. Ook de websites broodengezondheid.be en painetsante.be zullen onderdeel uitmaken van de campagnestrategie. Via de websites die vorig jaar ruim 317.000 bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen.
Unieke samenwerking
De campagne wordt mogelijk gemaakt door een subsidieaanvraag bij de Europese Unie door de Belgische en Nederlandse bakkerijbranche. Namens België participeren FBGG, UNIFA, KVBM, Instituut Brood & Gezondheid en Bakkers Vlaanderen. Vanuit Nederland zijn hierin de NVB (Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij), NBOV (De Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging) en NEBAFA (De Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen) vertegenwoordigd. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om 1 doel te bereiken.