De zuivelreus wil met de productie van kaas volgens de VLOG-standaard inspelen op de toenemende vraag van Duitse supermarkten naar voedingsmiddelen waarbij in de productieketen geen gebruik is gemaakt van gentechniek. VLOG (Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik) is een Duitse vereniging die verantwoordelijk is voor de certificatie en uitgifte van het ‘Ohne Gentechnik’-label.
Speciaal voer
Deelnemende melkveehouders mogen voor hun koeien alleen voer gebruiken dat voldoet aan de VLOG-criteria. Daarbij gaat het er vooral om dat er geen veevoer wordt gebruikt dat is gemaakt met of van genetisch gemodificeerde organismen, zoals veel sojaschroot dat afkomstig is uit Amerika. Lokaal geteeld ruwvoer zoals gras en maïs, verreweg het belangrijkste voer voor koeien, voldoet aan de VLOG-criteria.
Meerprijs 1 euro per 100 kilo melk
Als gevolg van de hogere voerkosten op de boerderij en de hogere logistieke- en productiekosten is de kaas met VLOG-label duurder dan gangbare kaas. Deelnemende melkveehouders ontvangen een extra vergoeding van circa 1,00 euro per 100 kilogram melk. De FrieslandCampina-kaasmakerijen in Born en Workum worden geschikt gemaakt om verschillende melkstromen gescheiden te kunnen verwerken.