Met de FEVIA Innovatiewedstrijden wil de grootste industriële sector van het land jongeren warm maken om mee te werken aan de voeding van de toekomst. De Belgische voedingsindustrie blijft zoeken naar voldoende geschoolde medewerkers om de groei en de evolutie naar meer innovatie te ondersteunen.
“De Belgische voedingsindustrie investeert veel in innovatie en blijft groeien. Om dat succesverhaal mogelijk te maken moeten onze bedrijven competitief blijven en de juiste geschoolde medewerkers kunnen aantrekken. De FEVIA Innovatiewedstrijden zijn de ideale gelegenheid om jongeren zelf te laten voelen welke toekomstperspectieven de voedingsindustrie hen kan bieden. Het is dan ook een zeer positief signaal dat er jaar na jaar meer teams deelnemen en dat de producten die de teams voorstellen morgen misschien in de winkel zullen liggen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA.
Hoe verloopt de wedstrijd? De jongeren ontwikkelen een voedingsproduct en houden daarbij rekening met de actuele voedingstrends, de verwachtingen van de consument en de technische en wettelijke aspecten. Zij onderbouwen hun project met een business- en marketingplan. Een jury van wetenschappelijke en industriële experten beoordeelt de projecten op basis van duurzaamheid, marktpotentieel en aantrekkelijkheid voor de consument. Uit de 35 ingezonden producten voor de innovatiewedstrijden kozen de juriesjuriesin 3 categorieën een winnaar en een tweede prijs: