De bezorgdheden van de Gentse middenstand vertaalden zich gisteren in scherpe boodschappen aan het adres van het stadsbestuur. Alain Degryse van brasserie Faits Divers op de Korenmarkt verkondigde zijn mening over het nieuwe circulatieplan op de menuborden die hij voor zijn zaak had uitgestald.
"De stad maakt het de mensen echt moeilijk om naar hier te komen. Ik maak mij echt zorgen over de toekomst. We willen toch geen tweede Brugge worden waar enkel buitenlandse toeristen welkom zijn?", verklaart Degryse zich nader.
"Ik baat deze zaak al 21 jaar uit en zie hier steeds minder Gentenaars over de vloer komen. Het is leuk dat je door het circulatieplan nu door sommige straten kan fietsen zonder je handen op het stuur, maar de mensen in de stadsrand laten ons meer en meer links liggen. Dit is niet leuk meer."
De uitbaters van restaurant Aroma in de Donkersteeg kozen voor een ludiek protest. Ze annuleerden hun middagdienst en op de ruit van hun zaak hing de boodschap: "We blijven gesloten. We zijn onze weg nog aan het zoeken." Ook bij restaurant Surtoe op de Botermarkt is de bezorgdheid groot. "De witte kassa, de hogere parkeertarieven en nu het circulatieplan. We willen het gerust een kans geven, maar ook hier merken we de tendens dat een deel van ons cliënteel afhaakt. Ja, we zijn bezorgd over de toekomst", klinkt het.
Zelfstandigenorganisatie Unizo peilde gisterenochtend op haar beurt naar de eerste ervaringen met het circulatieplan bij een honderdtal ondernemers. "Tien procent van hen heeft vandaag Gent ontweken omwille van het circulatieplan en de onduidelijkheid erover en 32 procent verplaatste zich op een andere manier", zegt Jos Vermeiren, directeur van Unizo Oost-Vlaanderen.
"Vandaag is een startpunt, maar we willen blijvende communicatie, overleg en correcte analyses om te vermijden dat de ondernemingen economische schade zouden lijden. Er moet beter gecommuniceerd worden binnen Gent, maar ook naar de ondernemingen van buiten Gent over toelatingsvoorwaarden en routemogelijkheden", besluit Vermeiren. "De eerste school- en werkdag na de paasvakantie op dinsdag 18 april wordt immers de echte test voor Gent."
Het mobiliteitsbedrijf van de stad werd de afgelopen dagen overstelpt met aanvragen voor een vergunning voor het voetgangersgebied.
"Heel wat mensen zijn laat in actie geschoten. Een duizendtal aanvragen hebben ons pas de laatste dagen bereikt. Normaal bedraagt de termijn vijf dagen om een vergunning toe te reiken, maar omdat zoveel mensen tot het laatste moment gewacht hebben, schakelen we extra personeel in. Wie langer dan vijf dagen moet wachten, krijgt een tijdelijke vergunning in afwachting van de beoordeling van hun vergunningsaanvraag." Intussen vraagt zelfstandigenorganisatie een vlottere procedure voor het aanvragen van vergunningen. "De aanvraag verloopt in twee stappen. Eerst moet je een account aanmaken die goedkeuring moet krijgen en dan moet je ook nog een aanvraag indienen voor een vergunning", zegt Joris Rombaut, bestuurslid van Unizo Gent. "Ik heb zelf een bedrijf in elektriciteitswerken en heb begin vorige week mijn aanvraag ingediend. Ik wacht nog steeds op een positief antwoord. Dat zou toch vlotter moeten kunnen." (EDG/VDS/YDS)
"Ik vond het beter toen hier nog auto's reden", zegt ze. "Toen moesten de fietsers zich nog wat inhouden. Nu racen ze hier voorbij en ze houden helemaal geen rekening met de zebrapaden hier voor mijn deur. Hier steken veel kinderen over en ik vrees dat er ongevallen van zullen komen. Ik roep de fietsers op om hier toch wat voorzichtiger de berg af te komen", zegt ze. Godelieve legde haar probleem voor aan de fietsersbond en kreeg volmondig gelijk. "Fietsers moeten inderdaad respect tonen voor voetgangers en doen het hier best rustig aan", klinkt het. (EDG/VDS/YDS)